måndag 26 januari 2015

Pojken i randig pyjamas - Bokuppgifter

Vad heter författaren till boken?

Författaren heter John Boyne.

Vem är huvudpersonen i boken?

Huvudpersonen i boken heter Bruno. Han är 9 år gammal. Bruno har brunt hår, blåa ögon och är ganska.

Var det någon person i boken som du inte tyckte om? Vem & varför?

Jag gillade inte Gretel för att hon beter sig illa mot sin bror.


Vilken tid utspelar sig boken?

Ca 1940 med tanke på miljön exempelvis koncentrationslägrerna och soldaterna.


Beskriv boken med en mening.

Du vet inte hur mycket något betyder förens det är borta.


Hur börjar boken?

Boken börjar med att Bruno kommer hem från skolan och hans mamma säger att han måste flytta.


Vad tyckte du om slutet? Och varför?

Jag tyckte att slutet var konstigt eftersom att Bruno dog. Jag tycker att det var fel för att jag gillade karaktären. Istället för att Bruno skulle ta straffet så tycker jag att hans pappa skulle få det eftersom att han nästan aldrig var med Bruno.



Hitta på en ny titel till boken.

Vänner till döden


Var boken som du hade förväntat dig?

Nja inte riktigt eftersom att jag har sett filmen innan och jag trodde att boken skulle vara formulerad på samma sett som filmen. Men boken var mer beskrivande än filmen.


När blev boken spännande?

Jag tycker att boken blev spännande när Bruno hittade vägen till koncentrationslägret eftersom att det var där som han träffade Shmuel.



Diskussionsfrågor till boken


Varför reagerade Brunos pappa så stort när juden tappade vinet närde satt och åt middag?

Var utspelar sig handlingen och hur vet man det?

Hur hade boken varit annorlunda om Shmuel berättade boken?

Hur påverkar livet Shmuel när han får en ny vän?

Vad skulle du göra om du var i Brunos situation?















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar