tisdag 18 mars 2014

Träslöjd vt14 Arbetsprocess!

Jag ska göra en vanlig låda med ett fjärilsfanér på. Det var en kompis som kom på att jag kunde göra en fjäril. Först så tänkte jag göra en stjärna, men det skulle bli för svårt, så det fick bli en fjäril.

















Här är några skisser på lådan som jag ska göra.


Nu när jag har gjort skisserna så ska jag börja med att kolla på hur olika fanér ser ut som jag tycker skulle passa1 till min fjäril. När jag har gjort det så ska jag börja med lådan. Då tar jag två mellantjocka träbitar och kollar så att dem passar i måttet som jag har mätt ut. Om måttet inte passar så får jag såga till den. Sedan så limmar jag ihop 'väggarna' på lådan. 
Medans det torkar så fortsätter jag med Fanéren. Nu ska jag lägga alla tre fanéren på varandra och sedan lägga smala träbitar över som pressar ihop dem. Sedan så sätter jag tejp runt hela så det verkligen sitter fast när jag ska såga ut. Men innan jag sågar ut så måste jag sätta fast fjäril bilden på träbiten som jag har skrivit ut, så att jag kan följa fjärilens linjer när jag sågar. 
När jag har sågat ut så lossar jag på fanéren och sedan pusslar ihop dem. När jag har gjort det så tejpar jag på baksidan av fjärilen. 

När jag har gjort allt det så kan det se ut såhär:


                                       Jag är inte riktigt färdig ännu som man ser på bilden.


Min låda är av träd materialet bok som kommer från själva bokträdet. Det är ganska stabilt material.
De material som jag har valt till min produkts funktion är ganska hållbara men inte fullt hållbara. Man måste sätta trä pluggar på alla fyra kanter på lådan för att det ska hålla. Fanéret var inte så hållbart förrens man satte fast det.


Jag är nästan helt färdig med min låda nu. Jag ska bara göra en liten öppning till den. Det blev nästan precis som jag hade tänkt mig och det blev riktigt bra med den ljusa bakrunden till den mörka fjärilen. Det första jag hade problem med var skisserna. Lite svårt att rita osv men det gick tillslut. Senare så hade jag problem med att komma igång eftersom det var väldigt krångligt. Men när man kom in mer i uppgiften så gick det mycket lättare. När jag skulle sätta ihop lådan så hade jag lite problem med att limma ihop den. Eftersom att limmet inte riktigt ville sitta fast. Sedan så skulle jag sätta fast botten på lådan, och då var jag tvungen att spika med hammare med ca 15-20mm spikar med ca 3-4 cm mellanrum. Jag råkade göra fel och spika lite för tätt vilket inte gjorde någon större skillnad egentligen för man brukar ju inte titta så mycket på botten.
Jag tycker lådan ser ut som ett gammeldags smyckes skrin. Sådana som folk hade förr i tiden som man har sett på gammeldags filmer från 1800-1900 talet kanske. Det ser så typiskt ut som sånt trä som man använde förr för att tillverka saker med.





























































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar