tisdag 6 maj 2014

Syslöjd (mitt arbete)

Jag fick idén ifrån denna bilden nedan som jag såg internet när jag sökte inspiration. Jag tyckte att detta linnet var väldigt enkelt och snyggt, därför valde jag att göra ett sådant.


  • Skisser: 




Jag tyckte att denna skissen liknade mest det linnet som jag är ute efter, så därför så väljer jag att utgå från den. 

Jag ska göra ett linne som ska sitta ganska löst. Det ska vara trikåtyg som jag ska använda mig av. 
Trikåtyg kan se ut så som på bilden nedan. Jag vill ha trikåtyg eftersom att jag tycker att det är mjukt och sitter väldigt bra. 



När jag hade valt ut tyget så var det dags att ta fram mönstret och rita ut mått. När jag hade gjort det så nålade jag fast tyget i mönstret som jag hade klippt ut. Jag hade två olika mönster. Framstycket och Bakstycket. Istället för att klippa ut fyra mönster så vek jag tyget dubbelt. 

Såhär kan det se ut precis innan man ska ta bort själva mönstret och sy med symaskinen.


Det jag har kvar att göra är att jag ska sy ihop själva linnet. Då tar jag framstycket och bakstycket och syr ihop med symaskin och använder raksöm. Jag syr bara ihop lite lätt så att jag kan testa linnet sen så jag vet att det passar. 
När jag skulle sy ihop linnet så gjorde jag lite fel. Jag såg inte skillnad på framstycket och bakstycket, så jag nålade fast och sydde bakstycket där fram och framstycket där bak. Så då fick jag ta bort alla nålarna och göra om. 

Jag är inte riktigt färdig med mitt linne ännu. Det jag har kvar är att sy ihop linnet med symaskinen. 
Än sålänge så är jag jättenöjd, det blev precis som jag ville ha det. Jag fick problem när jag skulle sy ihop linnet och när jag nålade. Även när jag sydde på symaskinen så hamnade tråden lite snett vilket inte går att göra något åt. Så det kommer att påverka linnet. Det som jag kunde ha gjort annorlunda är att vara mer försiktig när jag syr. Om jag skulle vara försiktig så skulle inte tråden ha hamnat fel. 

Jag tycker att det passar som ett sommarlinne eller ett träningslinne. På sommaren så kan det vara bra att ha det om det är väldigt varmt ute eftersom att det är väldigt tunt. Man kan också har det när man tränar för att det inte sitter så tajt när man blir varm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar